Een bedrijf dat gebouwd is op sociaal bewustzijn

Oprechtheid en creativiteit

Doelgerichte bedrijven en sociaal bewustzijn worden vaak beschouwd als modewoorden. Bij Sharp zijn we echter trots op een veel langere geschiedenis van investeren aan medewerkers, partners en onze gewaardeerde klanten. Op basis van oprechtheid en creativiteit, onze twee kernwaarden, hebben wij altijd geloofd dat onze innovatieve technologie gebruikt moet worden voor het welzijn van mensen over de hele wereld, door kansen te bieden en hen op een eerlijke en open manier op de eerste plaats te zetten. 

People

Het begon allemaal met een stukje menselijke goedheid

De oprichter van Sharp, die in 1893 in Tokio (Japan) werd geboren, was een jongeman genaamd Tokuji Hayakawa. Ondanks zijn slechte start in het leven is hij nooit de mensen vergeten wiens vriendelijkheid hem hielp bij het opzetten van het bedrijf. Na de dood van zijn moeder werd hij geadopteerd door een echtpaar dat hem als goedkope arbeidskracht gebruikte. Een oude dame, mevrouw Inone, nam hem onder haar hoede en betaalde zijn opleiding tot metaalbewerker bij de strenge maar rechtvaardige meester Sakata.       

Met zijn uitvinding, een mechanisch potlood, bouwde Hayakawa Sharp uit tot een wereldwijd toonaangevend technologiemerk. Zijn filosofie was echter altijd eenvoudig: hij streefde ernaar om zij aan zij te groeien met zijn medewerkers, om hun groeipotentieel centraal te stellen en om anderen diezelfde helpende hand te bieden die hij kreeg.  

(Bij)scholing van medewerkers

Al in 1936 realiseerde Sharp zich dat een goede werkgever een familiegevoel creëert, waarbij niet alleen het vermogen van mensen om het werk uit te voeren belangrijk was. Omdat Tokuji zo weinig mogelijkheden kreeg om te studeren, was hij vastbesloten om fabrieksarbeiders die alleen de lagere school hadden afgemaakt de kans te geven hun opleiding voort te zetten. Hij richtte de Hayakawa Commercial School for Youth op, waar zich in het eerste jaar bijna 150 studenten inschreven.

Deze school was de eerste van een hele reeks welzijnsinitiatieven in de afgelopen eeuw, van metaalbewerkingsfaciliteiten voor visueel gehandicapten tot kinderopvangcentra voor alleenstaande of werkende ouders – en dit alles al in de jaren vijftig van de vorige eeuw. 

De waarde van partnerschappen

Sharp nam ook het voortouw door te begrijpen dat geweldige technologie is gebaseerd op inzicht in de gebruikerservaring en dat alleen succesvolle groei verwacht mag worden als meningen op waarde geschat worden. Meer dan honderd jaar geleden behoorde Sharp tot de eerste bedrijven die een dealergemeenschap oprichtte. Deze dealergemeenschap was bedoeld om nieuwe producten te bespreken, om over marktomstandigheden en klantbehoeften te praten en om vertrouwde partnerschappen op te bouwen door middel van gezamenlijke sociale activiteiten, zoals theaterbezoekjes. 

Open gesprekken waren ook steeds de basis van duurzame klantenrelaties, waarbij al in de jaren 30 van de vorige eeuw feedback over nieuwe lijnen werd gevraagd. In 1985 richtte Sharp als eerste in de branche een Creative Lifestyle Focus Center op om de daadwerkelijke voorkeuren van de gebruiker te onderzoeken en om vorm te geven aan de ontwikkeling van vraaggenererende "New Lifestyle"-producten. 

Dat is nog eens een goed idee!

Het allerbeste van een echt mensengericht bedrijf is echter misschien wel de overtuiging dat elke medewerker een "creativiteitsgen" heeft. Vanuit deze overtuiging was er vertrouwen in hun ideeën, hoe avant-gardistisch die op dat moment ook leken. Van 's werelds eerste zonnepanelen en magnetrons met draaitafels tot elektronische rekenmachines en aan de muur gemonteerde LCD-tv's: Sharp stelde vertrouwen in de ideeën van haar medewerkers.

"Maak producten die anderen willen imiteren", zo luidt het de tijdloze mantra van Tokuji Hayakawa. Dit mantra vormt nu meer dan ooit de drijfveer achter Sharp's doelstelling om de maatschappij voordelen te bieden door als eerste te voldoen aan de uitdagende technologische behoeften van het nieuwe tijdperk dat voor ons ligt. 

Colleagues collaborating in a hybrid meeting

Neem contact met ons op

Als je vragen hebt of wilt weten hoe Sharp jouw bedrijf kan helpen een succesvolle werkplek van de toekomst te worden, aarzel dan niet om een lid van ons team te bellen op +31 635 9500 of +32 152 153 11. Je kunt ook een e-mail sturen naar marketing.seb@sharp.eu 

Download onze bevindingen

Het werkplek van de toekomst rapport: Laatste bevindingen

2021

De werkplek van de toekomst: Infographic

2021

Het werkplek van de toekomst rapport: Ons eerste rapport

2019