5 diverse generaties, 1 dynamische werkplek

Verschillende perspectieven verenigen

Naarmate we langer werken of op latere leeftijd een tweede carrière beginnen, hebben we ook de opkomst gezien van de werkplek met vijf generaties. Dit personeelsbestand bestaat uit medewerkers variërend van 70-plussers, traditionalisten en babyboomers tot de 50-plussers, die we generatie X noemen, de millennials en Generatie Z.

Hoe kunnen we in dit nieuwe tijdperk van samenwerking zulke grote verschillen samenbrengen en welke rol speelt technologie hierin, die voor elke leeftijdsgroep even gebruiksvriendelijk moet zijn? 

People

Diversiteit genereert kansen

We kennen allemaal de stereotypen over verschillende generaties. Ongeacht of het gaat om de behoefte aan directheid, de liefde voor het delen binnen groepen en de hapklare informatie onder millennials, of oudere werknemers die een meer formele hiërarchie willen, alleen willen werken of processen willen volgen. Hoewel sommige aannames soms waar zijn, zijn er nog steeds meer zaken die we gemeen hebben dan zaken die ons scheiden. Technologie biedt een kans om alle behoeften samen te brengen, zodat iedereen ervan kan profiteren.

Multi-generational colleagues

Intergenerationele maatjes

Er ontstaan nu steeds meer initiatieven voor kennisuitwisseling tussen jong en oud. Zohra Alla, Product Manager bij Sharp Frankrijk, merkt het volgende op: "Senior managers willen vaak graag hun digitale horizon verbreden, dus we moedigen de Generatie Z aan om 'maatjes' te worden met senior collega's. Zo kunnen deze jongeren hen bijscholen op een ontspannen manier die vertrouwen tussen ons allemaal schept."

Naast dit principe van 'bottom-up learning' geldt hetzelfde in omgekeerde richting. Aangezien functies snel evolueren en jonge "data-architecten" en "strategen op het gebied van gebruikerservaring" snel promotie maken op grond van hun technische vaardigheden, kan anciënniteit voorrang krijgen op ervaring. Zohra is ervan overtuigd dat de reflectieve en analytische aard van oudere collega's ervoor zorgt dat zij wijze raad kunnen geven aan jongere teamleden die de neiging hebben om vooral "nu te handelen en later pas te denken."

Data-democratisering betekent een meer open dialoog

De data-democratisering is ook een drijvende kracht achter de "nivellering" tussen de generaties. Met de opkomst van de digitale werkplek en geïntegreerde frameworks die app-, data- en desktopbeschikbaarheid, heeft iedereen inzichten onder zijn of haar vingertoppen dankzij deze technologie. Aangezien toegankelijke en betrouwbare gegevens betekenen dat meer mensen vaker meer weten is John Shackleton, IT Services Programme Manager bij Sharp Europe, overtuigd dat elk niveau nu zijn standpunt naar voren kan brengen en dat de dialoog nu transparanter is voor iedereen – en niet alleen voor het management. 

Hij erkent echter ook dat het belangrijk is om het juiste evenwicht te vinden tussen de babyboomers die "niet genoeg vragen stellen of controleren" en de millennials die te veel vragen en "verwachten dat elke beslissing wordt besproken in plaats van initiatief te tonen."           

Een vereniging van traditionele en op technologie gebaseerde benaderingen

We weten allemaal dat veel van de beste ideeën ontstaan uit een duidelijke communicatie met collega's. Generaties kunnen echter heel verschillend denken over de manier waarop ze moeten communiceren. Voor veertigplussers is face-to-face of telefonische gezelligheid vaak de sleutel, terwijl millennials met hun ogen naar beneden op hun apparaten gericht zijn en tijdens brainstormsessies alleen fysiek in de ruimte lijken te zijn. 

Voor Jesse Tolboom, Digital Marketing & Communication Marketeer bij Sharp Benelux, benadrukt dit contrast hoe "we universele behoeften die leeftijdsgroepen overstijgen en de gewone menselijke toenadering centraal moeten stellen bij elk nieuw stukje bedrijfstechnologie dat we introduceren". De BIG PAD van Sharp zet deze benadering in de praktijk om als een toekomstgerichte toepassing van de flipover. De BIG PAD heeft een interactief scherm dat elke gebruiker in staat stelt om op een touchscreen ideeën te noteren, maar met een echte 'pen op papier'-ervaring. Jongere collega's hebben daarentegen de mogelijkheid tot interactie met informatie en om direct output te creëren om aan hun behoefte aan direct handelen te voldoen.  

Woman using laptop and phone on a bed

De nieuwe wereld omarmen

Een cruciaal aspect dat ons onderzoek naar voren bracht, is hoe het volgen van een lineair proces is vervangen door een meer ongestructureerde weg naar projectoplevering. Adam Doehrmann, Project Leader IT Strategy & Controlling bij Sharp Europe, vat dit perfect samen: "De traditionele afhankelijkheid van een gedefinieerd stapsgewijs proces en kader is voorgoed verschoven naar een meer vloeiende omgeving. Hierin hebben we niet alleen een 360 graden-visie nodig, maar moeten we ook dynamisch op veranderingen reageren." 

Nieuwe technologieën op de werkplek zijn daarom alleen mogelijk als we allemaal openstaan voor nieuw gedrag. Bij software voor videovergaderingen dwong de COVID-19-pandemie bijvoorbeeld een snelle, massale aanpassing af. Het gebruik van Microsoft Teams is sinds de crisis is gestegen van 35 miljoen naar 75 miljoen, volgens Thomas Hall, GDP account lead bij Microsoft UK. Babyboomers verbaasden zich erover hoe gemakkelijk dit deel ging uitmaken van hun werkdag. De aanpassing bewees hoe we ons allemaal onderdeel voelen van een gezamenlijke toekomst door samen technologie te omarmen, zelfs als dat niet voorzien was. Technologie zal altijd verouderen, maar mensen met elkaar in contact brengen is een concept dat nooit zal verouderen.    

Een werkplek met meerdere generaties

Met de komst van de 5-generatie werkplek en een nieuw tijdperk van samenwerking, hoe houd je alle generaties gelukkig op één dynamische werkplek en welke rol kan technologie spelen die intuïtief is voor elke leeftijdsgroep?

Neem contact met ons op

Als je vragen hebt of wilt weten hoe Sharp jouw bedrijf kan helpen een succesvolle werkplek van de toekomst te worden, aarzel dan niet om een lid van ons team te bellen op +31 635 9500 of +32 152 153 11. Je kunt ook een e-mail sturen naar marketing.seb@sharp.eu 

Download our findings

Het werkplek van de toekomst rapport: Laatste bevindingen

2021

De werkplek van de toekomst: Infographic

2021

Het werkplek van de toekomst rapport: Ons eerste rapport

2019