Een groene, bos achtige achtergrond met een glazen wereldbol erin

Milieu

We gaan voor klimaat en circulariteit van materialen.

Ook op het gebied van milieu waren er in FY2024 verschillende ontwikkelingen. We gaan ten eerste in op de ontwikkelingen op het gebied van klimaat, waarbij speciaal ingegaan wordt op een actie van afgelopen jaar: het onderzoeken van mogelijk elektrificeren van wagens voor field service engineers. Hier kwamen we de nodige obstakels bij tegen. Ook presenteren we de CO2-footprint van FY2024. Dit om te laten zien hoe we al voldoen aan de doelstelling ‘Terugdringen van de CO2-uitstoot van onze activiteiten met 25% in FY2025 t.o.v. FY2023’.

Daarna gaan we in op wat wij bereikt hebben op het gebied van circulariteit. Onze doelstelling hierbij is: ‘Het aandeel van opnieuw verkochte NewLife multifunctionele printers via Sharps klanten te vergroten van 1,5% in FY2022 naar 5% van de totale verkopen van printers in FY2025.’ 

Als laatste verwijzen we naar onze ‘groene producten’ en ‘groene fabrieken’ concepten die bij de productie van multifunctionele printers en visual solutions gebruikt worden, aangestuurd vanuit onze moederorganisatie Sharp Electronics in Japan.

Klimaat

Doelstelling
In deze veranderende tijden willen wij ook graag een bijdrage blijven leveren aan het terugdringen van klimaatverandering.  

Onze nieuwe doelstelling hiervoor is ‘Terugdringen van de CO2-uitstoot van onze activiteiten met 25% in FY2025 t.o.v. FY2023’. In ons vorige MVO jaarverslag hadden we een andere doelstelling aangekondigd, namelijk met FY2022 in plaats van FY2023 als basisjaar. Het bleek echter dat ons basisjaar FY2022 geen normaal jaar was. Toen hadden we immers, zoals bij het MVO beleid ook aangegeven, te maken met het laatste staartje van corona en is er veel minder gereden. FY2023 geeft ons daarom een betere vergelijking. We zijn ook zeker verdere stappen aan het maken, waarover we je hieronder informeren. Dit na de stappen die we al hadden gezet in de periode 2019-2022 waarmee we maar liefst al een reductie  van 63% van onze CO2-uitstoot hadden bereikt.

Daarnaast is het CO2-compensatieprogramma van start gegaan in FY2024. Deze hebben we opgezet met onze partner Landschap Erfgoed Utrecht voor onze klanten en onszelf. Zie onder het tabblad ‘Onze omgeving’.

Efficiënt en goed digitaal
We spreken onze klanten graag om hen goed te kunnen bedienen. Een mogelijkheid die met name sinds corona een grote vlucht heeft genomen is  online overleggen. Sinds FY 2021 is het daarnaast mogelijk om een gepersonaliseerde digitale demonstratie in onze showrooms in Utrecht en Mechelen te krijgen. Hierbij is een consultant van Sharp in de showroom aanwezig en in overleg met de klant op afstand worden de verschillende machines gedemonstreerd om op gewenste details ingezoomd. Ook hier wordt inmiddels veel gebruik van gemaakt.

Om onze reiskilometers en daarmee onze CO2-uitstoot nog verder terug te dringen hebben we in FY2024 onderzocht of er meer installaties van software van machines, die bij klanten staan, op afstand gedaan kunnen worden. Op basis van de laatste pilots blijkt dit heel goed te kunnen en daarom zal deze dienst in FY2025 uitgerold gaan worden. Uiteraard blijven we ook beschikbaar voor persoonlijk overleg, onderhoud en service.

Elektrificeren wagenpark

Omdat we ook fysieke afspraken blijven houden, hebben we in FY2022 besloten om in FY2026 volledig elektrisch te rijden, met uitzondering van de field service engineers waarbij voor hybride gekozen is. 

Field service engineers verrichten service en onderhoud aan machines bij klanten in hun regio. Voor hen is in eerste instantie voor hybride wagens gekozen, omdat zij veel kilometers afleggen -en opladen een probleem was- en zwaarder beladen zijn. 

Het resultaat in het aantal wagens per type brandstof van de afgelopen twee jaar is daarop het volgende:  

Het percentage wagens op fossiele brandstof is daarmee in FY2024 terug gebracht van 13% naar 4%.

aantal-leasewagens-23-24

Hoe gaat het met onze elektrificering van het wagenpark?

Wagenparkbeheerder
Marcel den Reijer is verantwoordelijk voor wagenparkbeheer voor Sharp Electronics Benelux, vanuit zijn functie als Teamleader Finance & Contract Administration. Hij vindt dit een leuke component, ook omdat zijn vorige baan in de automotive sector was. Daarnaast zorgt hij, met zijn team van vijf personen, voor de loonadministratie, Btw-aangiften, milieu aangiften (o.a. Stibat regeling voor batterijen) en financiële rapportages voor Nederland, België en Luxemburg.

Marcel is 18 jaar geleden bij Sharp begonnen. Eerst als teamlid en na 2,5 jaar als teamleider. Hij vindt het een leuk bedrijf om voor te werken, door het type klanten, lange samenwerkingsperiodes met klanten waardoor je een goede band krijgt, en een gemeenschappelijke trots dat er een mooi product verkocht en geleased wordt. Overigens was hij ook lange tijd actief op sociaal gebied voor Sharp, eerst bij de personeelsvereniging en daarna bij de ondernemingsraad. Het leuke hiervan vond hij dat je de organisatie op een andere manier leert kennen, niet alleen de Sharp organisatie in de Benelux, maar ook de Europese organisatie waarvan Sharp Electronics Benelux deel van uit maakt.

De ontwikkelingen in zakelijk rijden zijn met name de laatste paar jaar in een stroomversnelling gekomen, richting elektrisch rijden. 

Bereikte verandering
Sharp Electronics Benelux heeft er op ingezet om het volledige wagenpark in FY2026 geëlektrificeerd te hebben door gebruik te maken van natuurlijke vervangingsmomenten. Uitzondering was hierbij wel de wagens voor field service engineers, waarbij nog gekozen kon worden voor hybride wagens.

Aan het eind van FY2024 waren er 57 bedrijfswagens in totaal. Dit totale aantal is wel stabiel gebleven over de jaren heen. In FY2023 waren er hiervan nog 2 dieselauto’s, maar deze zijn uit gefaseerd in FY2024. Ook is het aantal benzineauto’s afgenomen. Het aantal elektrische auto’s is aan de andere kant, zoals de bedoeling was toegenomen, van 52% naar 67% van het totaal.

Inmiddels wilde Sharp echter een stap verder gaan en ook de hybride wagens die ingezet worden voor field service engineers (15) vervangen. Daarom heeft Marcel samen met zijn collega Johan van der Wiel,  Service Support Manager en Milieucoördinator, een uitgebreid onderzoek uitgevoerd om voor hen een geschikte elektrische wagen te vinden.

Marcel

Uitdaging elektrificeren stationwagens
Wagens voor de field service engineers moeten aan een aantal criteria voldoen. Er moet ten eerste voldoende ruimte in zitten om onderdelen en andere materialen mee te nemen die nodig is onderhoud te doen aan printers die bij klanten in Nederland, België en Luxemburg staan. Ook moeten met deze materialen eventuele storingen verholpen kunnen worden binnen de contractuele response tijd met klanten (8 of 16 uur). Daarnaast moet de actieradius groot genoeg zijn om met tussendoor maximaal 1x opladen het werk te kunnen doen; dit opladen mag maximaal een half uur duren; er dient een goed instelbare stoel in te zitten; en het type moet een stationwagen zijn.

Om elektrificering door te kunnen voeren is er ook gekeken naar oplaadmogelijkheden bij de field service engineers. De mogelijkheden die bekeken zijn waren: realiseren van opladen op hun eigen oprit -als ze die hebben, al dan niet in combinatie met zonnepanelen; en  voldoende oplaadmogelijkheden in de buurt. Dit was voor bijna alle field service engineers het geval. Het bleek echter dat, terwijl er allerlei modellen voor gewone elektrische wagens en SUV’s op de markt zijn gekomen met een prima actieradius en oplaadsnelheid, dit voor stationwagens nog niet het geval was. Uiteindelijk heeft Sharp dan ook voor de twee te vervangen hybride wagens in FY2024, toch weer voor een hybride gekozen.

Volgend jaar zal er weer een evaluatie gemaakt worden, en Marcel hoopt echt dat er dan elektrische stationwagenmodellen op de markt zijn gekomen.  

Wat al wel gerealiseerd is, is dat de hoeveelheid onderhouds- en service materiaal in de wagens is terug gebracht waar dat kon, bijvoorbeeld doordat bepaalde modellen printers zich niet in een bepaalde regio bevinden. Dat scheelt dat toch weer belading en CO2-uitstoot. 

CO2 Footprint

In FY2024 hebben we in totaal een reductie van 10% bereikt in de CO2-uitstoot, ten opzichte van FY2023. Dit is met name bereikt door minder brandstofverbruik (benzine en diesel), al is het elektriciteitsverbruik wel toegenomen. Samen heeft dit bijgedragen aan een afname van 13% van de CO2-uitstoot (van 310 ton naar 270 ton CO2). Daarmee kunnen we concluderen dat het elektrificeren van ons wagenpark en terugbrengen van het aantal reiskilometers zijn vruchten begint af te werpen.

Tabel CO2-Footprint FY2022-FY2024

Ontwikkeling CO2 Footprint

We zullen nog wel een tandje bij moeten zetten om 25% reductie te behalen. Mede daarom is het onderzoek in FY2024 ook uitgevoerd, om te kijken of de hybride wagens van de field service engineers vervangen kunnen worden door een elektrische wagen. (Zie ook interview met Marcel hierboven). Helaas hebben we nog geen geschikte wagen gevonden. In FY2025 zullen we dit weer gaan onderzoeken. We streven er naar om uiterlijk in FY2026 een elektrische wagen voor field service engineers geselecteerd te hebben.

ontwikkeling-co2-footprint22-25

Circulariteit

Verlengen van de levensduur van producten
De producten die wij verkopen zijn multifunctionele printers, visual solutions en IT solutions De multifunctionele printers worden vrijwel allemaal geleased aan onze klanten, en anders verkocht. Nadat de leaseperiode is afgelopen komen wij deze machines weer ophalen. Deze worden vervolgens in onze eigen service unit in Houten  nagekeken. Machines van maximaal 7 jaar oud, met niet teveel draaiuren en in goede conditie, worden volledig refurbished en door ons als ‘NewLife’ verkocht. De resterende machines worden aan onze partner Reprodex verkocht. Deze verkoopt ze als NewLife (tweede- of derdehands) aan markten buiten Nederland, of gebruikt de onderdelen om een weer werkende printer te maken. Een laatste optie is dat zij onderdelen die niet meer bruikbaar zijn verantwoord afvoeren.

De NewLife printers die wij zelf in de markt gezet hebben, vormden 2,5% van het totaal aantal verkochte printers in FY2024 (t.o.v. 1,5% in FY2022). In totaal, dus met de machines die via Reprodex verkocht zijn, waren 39,5% van de machines die wij verkocht hebben in FY2024 een NewLife exemplaar (t.o.v. 18,2% in FY2022). Dit is in totaal een enorme toename. Onze doelstelling voor circulariteit is echter gericht op het percentage van de NewLife printers die wij zelf in de markt zetten; en dit naar 5,0% gebracht te hebben. In FY2024 hebben we hiervoor in het bonusbeleid een extra stimulans voor het verkopen van NewLife printers toegevoegd. Intensievere promotie doen we al vanaf FY2023. In FY2025 zullen we hier versterkt op in gaan zetten.  

Sinds 2020  bieden we onze klanten ook langere onderhoudscontracten: van 6-7 jaar naar 7-8 jaar. Hierdoor kunnen machines later vervangen worden. Dit scheelt naast het inzetten van nieuwe materialen ook transportkilometers voor de vervanging van een machine. Sommige klanten vragen hier ook zelf om, in het kader van hun duurzaamheidsdoelstellingen.

We beseffen dat verlengen van onderhoudscontracten het bereiken van de genoemde doelstelling voor verkopen van meer NewLife printers tegengesteld werkt. Als printers immers langer draaien bij een klant, dan is deze daarna minder geschikt om als NewLife te verkopen. Voor ons is dat een uitdaging, maar we gaan voor beide maatregelen. Onze overkoepelende doelstelling is namelijk ‘Duurzame inzetbaarheid van de multifunctionele printers die wij verkopen vergroten door het verlengen van de levensduur van deze apparatuur’, en dat kan op beide manieren, die we aanvullend willen aanbieden.   

Als visual solutions mee terug genomen worden na aflopen van het  leasecontract, dan worden zij door onze afvalverwerker afgevoerd, en zij zorgen ervoor dat deze vervolgens hergebruikt of recyclet. 

Circulariteit

Verpakkingsmaterialen
Wij monitoren verpakkingsmateriaal dat om producten zit en door ons verkocht wordt. Dit bestaat grotendeels uit hernieuwbaar biobased materiaal, dat makkelijk te recyclen is (karton, papier en hout): 87,4% van al het verpakkingsmateriaal in FY2024 (t.o.v. 89,2% in FY2023). Wij pakken de producten niet zelf in, dat doen onze leveranciers, oftewel onze zusterbedrijven in de Sharp-organisatie. Als wij echter signaleren dat er een toename is van plastic verpakking en vulmateriaal, dan nemen we via ons Europese hoofdkantoor, contact op met deze leveranciers. Bij ontwikkeling van nieuwe verpakkingen (en producten) is duurzaamheid de focus voor bedrijven in de Sharp Electronics organisatie.

Van alle multifunctionele printers en visual solutions die wij leveren wordt het verpakkingsmateriaal mee terug genomen. Het verpakkingsmateriaal van de printers wordt door onze leverancier die de apparaten vervoert en uitgepakt, LGI Eijgenhuijsen Precisievervoer, meegenomen. En dat van de visual solutions wordt  door ons meegenomen, naar onze eigen service unit in Houten.

Verpakkingsmateriaal 22-24

Circulariteit

Afval
Ons afval bestaat onder andere uit verpakkingsmateriaal dat retour komt van klanten, evenals verpakkingen van service- en onderhoudsproducten die de Field Service Engineers mee terug nemen; dit is papier en karton. Ook nemen wij beeldschermen mee retour als de leaseperiode is afgelopen en de klant dat wenst. Dit is ‘non-ferro’ afval, dat door de afvalverwerker weer gerecycled wordt. Daarnaast kunnen wij de cartridges uit de printers van klanten mee retour nemen. Wij zorgen ervoor dat de (relatief kleine) chip uit de cartridges verwijderd wordt en apart afgevoerd wordt, zodat de afvalstroom elektronisch afval verkleind wordt. In FY2024 was, evenals in FY2023, 42% van het afval herbruikbaar of recyclebaar (papier/karton en non-ferro afval). 

Deze gegevens gaan overigens over het afval dat wij zelf laten afvoeren uit onze service unit in Houten en waar ook het verpakkingsmateriaal dat wij retour nemen van klanten terecht komt. Voor onze kantoren in Utrecht en Mechelen is verwijdering van het kantoorafval onderdeel van het serviceconcept van de verhuurders en wordt dit niet apart gewogen.  

Afval horizontaal

Onze producten: groen geproduceerd

Niet alleen onze organisatie, maar ook onze zusterbedrijven uit de Sharp-familie zijn ISO 14001 en ISO 9001 gecertificeerd. Voor deze systemen wordt milieu- en kwaliteitsinformatie verzameld, waaronder over materialen. Bovendien worden in de Sharp fabrieken, waar onze producten geproduceerd worden, de vergaande ‘Groene producten’- en ‘Groene fabrieken’-concepten gehanteerd.

Zo bestaan de nieuwste multifunctionele printers inmiddels voor 50% uit gerecycled plastic. Meer is momenteel niet mogelijk, omdat anders de sterkte van de printer in het geding komt. Ook is het energieverbruik van zowel printers als visual solutions weer verder gereduceerd.

A stack of boxes next to a plane and a truck