Foto van twee collega's die elkaar een High Five geven

Onze mensen

We richten ons op opleiding, ontwikkeling en welzijn van onze medewerkers.

Over onze mensen willen we je dit jaar graag de resultaten laten zien van een communicatieproject via het nieuwe ‘MySharp platform’. Dit als een van de acties die we uitgerold hebben in het kader van de doelstelling ‘Een werkomgeving ontwikkelen waar nog meer ruimte is voor groei en het benutten van capaciteiten van onze medewerkers’ uit ons MVO beleid. Ook informeren we je in het kader van deze doelstelling over de stand van zaken van opleidingen en organisatieontwikkeling; en personeelsontwikkeling.

De tweede sociale doelstelling uit het MVO beleid is ‘Goede gezondheid en welzijn voor onze medewerkers blijvend onder de aandacht houden’. Daarover informeren we je in de paragraaf over gezondheid en vitaliteit.

MySharp platform

HR Manager
Anita Tolboom is alweer 23 jaar in dienst bij Sharp Electronics Benelux. Ze staat er zelf verbaasd van dat het alweer zo snel is gegaan. Het Human Resources-vak is echter steeds in ontwikkeling en Sharp Electronics Benelux verandert ook, waardoor het blijft boeien. Zo is er een Europese HR organisatie met de diverse HR projecten, is er een communicatieplatform gelanceerd, is er een onboardingsprogramma ontwikkelt, en speelt digitalisering steeds meer een rol. Bovendien heeft ze leuke collega’s. 

De start van het platform
In het begin, FY2023, was er een online platform beschikbaar gekomen dat alleen bedoeld was om de nieuwe aanpak van competentiemanagement te ondersteunen. Zo kunnen medewerkers verslagen van overleggen met hun leidinggevende gedurende het hele jaar uploaden, zodat niet alleen meer uitgegaan wordt van één jaarlijks functioneringsgesprek. Langzamerhand zijn er ook verschillende HR-documenten in gezet, zodat medewerkers makkelijker deze documenten kunnen raadplegen in het gedeelte voor de kennisbank.

Er was echter ook behoefte aan een medium voor communicatie waar álle medewerkers bij konden, omdat het intranet, SharePoint, en de e-mail, die tot dan toe alleen gebruikt werden, niet voor field service engineers onderweg toegankelijk was. Het voordeel van het platform is namelijk dat het per app bereikbaar is, die zowel op de telefoon als de computer gezet kan worden.

MySharp platform
In juli 2024 is er daarom besloten het platform uit te breiden naar een organisatie breed ‘MySharp’ platform, een project dat Anita getrokken heeft. Je kunt het een beetje vergelijken met ‘Facebook of Instagram’; het is een platform waar informatie kan worden gedeeld en er interactie met collega’s is. Hierop worden bijvoorbeeld nieuwe collega’s voorgesteld vanuit HR, geeft marketing nieuwe ontwikkelingen aan, worden er soms korte enquêtes gedaan, communiceert Peter Hoorn-onze CEO- ook via deze weg, en zetten diverse collega’s er leuke weetjes op zoals bepaalde sportactiviteiten. Het meest wordt gereageerd als een collega jarig is; via MySharp wordt de jarige collega dan door veel collega’s gefeliciteerd.  Daarnaast kun je bepaalde regionale groepen, afdelingen of personen selecteren. Zo worden bijvoorbeeld alleen de collega’s op het kantoor in Utrecht geïnformeerd als er een weg in Utrecht is afgesloten. Sinds januari 2025 is er ook een onboardingsprogramma voor een nieuwe collega.

De kennisbank is uitgebreid en er zit nu bijvoorbeeld ook informatie in over de ISO-certificeringen, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), de Sharp Gedragscode, en de Ondernemingsraad (OR).  
Daarnaast zijn in het platform linken toegevoegd naar de bedrijfsbreed beschikbare online trainingsmodules van ‘Lekker bezig’ en ‘Good Habitz’.

Het platform wordt steeds meer gebruikt door de collega’s, waar Anita best trots op is!

Ze merkt ook dat e-mail minder gebruikt wordt. En dat is prettig, er is nu een beter kanaal voor de interne communicatie. 

Anita Tolboom

Opleiding en organisatieontwikkeling

Er werd altijd al veel aandacht besteed aan opleiding en trainingen, maar in FY2024 is hier nog meer op ingezet. Zo is er in FY2024 gemiddeld 62 uur per medewerker aan opleidingen besteed, met een totaal budget van € 45.856 (€ 628 gemiddeld per persoon). Dit was een stijging van 63% in het aantal trainingsuren en een 11% hoger budget dan in FY2023. 
Het opleidingsbudget werd met name ingezet voor vaardigheidstrainingen (60%), gevolgd door kennisgerichte trainingen (28%), en algemene duurzame inzetbaarheidstrainingen via het online trainingsplatform ‘Lekker bezig’ (9,5%). Verder waren er de verplichte veiligheidstrainingen voor BHV-ers.  

Daarnaast werden technische trainingen voor sales en service medewerkers in verband met updates van de producten weer verzorgd via de eigen trainingsportal van Sharp, de ‘Sharp Academy’.

Los daarvan hebben alle medewerkers de gelegenheid om online cursussen te volgen via de app ‘Good habitz’. Een populaire training is bijvoorbeeld ‘Business English’. 

We zijn blij dat 77% van onze medewerkers in FY2023 vond dat hij of zij zich goed kan ontwikkelen bij de organisatie en dat 71% een grote betrokkenheid hebben (Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) FY2023). We wilden echter de volgende keer wel hoger scoren. Daarom zijn wij actief met de resultaten uit het onderzoek aan de slag gegaan. Op ‘ESG’ gebied (Environment, Social en Governance) valt het met name op dat medewerkers tevreden zijn over gelijke behandeling, onafhankelijk van leeftijd, familie/burgerlijke staat, geslacht, handicap, ras/kleur, religie of seksuele geaardheid.

Er is in FY2024 daarop meer aandacht uitgegaan, naast opleiding, naar samenwerking binnen het hele bedrijf. We zijn gestart met de afdeling overstijgende workflow verder te ondersteunen, net zoals in FY2023 de workflow van sales weer helemaal is herzien en opnieuw digitaal is ondersteund. Om ook de onderlinge verbinding ook in informele setting te bevorderen, zijn er meer bedrijfsbrede activiteiten zoals gezamenlijke lunches en maandelijkse donderdagmiddagborrels georganiseerd.  In FY2025 zal er weer opnieuw een MTO georganiseerd worden, vanuit de Sharp Electronics Europe.

training en opleiding

Personeelsontwikkeling

In FY2023 zijn we van start gegaan met onze nieuwe dienstverlening IT Services, naast het verkopen en leasen van multifunctionele printers en visual solutions. We zijn dan ook blij dat het in FY2024 weer gelukt is goede medewerkers te vinden voor uitbreiding voor deze afdeling, naast voor andere (technisch gerichte) functies, zoals field service engineers. 

Onze man-vrouw verhouding is de afgelopen jaren nagenoeg stabiel gebleven (in FY2024 87,7%:12,3% en in FY2023 88,5%: 11,5%). Dit komt omdat er in totaal geen grote veranderingen zijn in het aantal personeelsleden, en er ieder jaar maar een kleine groep in- en uit dienst gaat. Ook hebben wij een groep medewerkers die al langere tijd bij ons werken (jubilea van 25 jaar zijn geen uitzondering). Dat zegt natuurlijk wel iets over Sharp als werkgever, en we ervaren het als een compliment dat mensen hier willen blijven werken. Tegelijkertijd is er hierdoor  weinig ruimte de diversiteit van het personeelsbestand qua man-vrouw verhouding te vergroten. En dit zouden we uiteraard ook wel graag willen. We hebben wel een personeelsbestand met verschillende culturele achtergronden. 

Voor de invulling van vacatures maken wij verder weinig gebruik van uitzendbureaus omdat wij uitsluitend werkzaamheden voor langere termijn hebben en  kandidaten op een andere manier werven (via LinkedIn of een werving en selectiebureau).  

Een actie die in FY2024 is uitgerold is de uitbreiding van het onboardingsprogramma. Eerst werd een nieuwe medewerker gedurende een dag geïntroduceerd, en werden er vervolgens trainingen aangeboden in combinatie met ondersteuning door een collega tijdens een inwerkperiode. Nu is er een digitaal programma van twee weken aan toegevoegd, waarbij de medewerker uitgebreid kans krijgt om kennis te maken met de organisatie, haar producten, en werkwijzen. Het geheel hebben we gecompleteerd met een pakketje met onder andere een eigen Sharp thermosfles en Sharp sweater.

Personeelsopbow 22-24

Gezondheid en vitaliteit

Gezondheid van de medewerkers wordt op verschillende manieren gemonitord: via het monitoren van ziekteverzuim, een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E), en er wordt een persoonlijk Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aangeboden. Het PMO wordt tweejaarlijks gehouden voor al onze medewerkers, waar zij op vrijwillige basis aan mee kunnen doen. Medewerkers ouder dan 45 jaar kunnen daarnaast vrijwillig een uitgebreider medisch onderzoek laten uitvoeren, op kosten van Sharp. Onze andere sociale doelstelling in ons MVO beleid FY2023-FY2025 is immers ‘Goede gezondheid en welzijn voor onze medewerkers blijvend onder de aandacht houden’.

Ons ziekteverzuim was in FY2024 gemiddeld 8,10% (6,01% in Nederland en 10,19% in België) Dit was hoger dan in FY 2023 (5,57% in totaal, 7,86% in Nederland en 3,28% in België).  

Ter vergelijking: het totale ziekteverzuim was in Nederland in 2024 gemiddeld 5,2% voor alle werkenden (CBS, 2025). In België was het ziekteverzuim gemiddeld 6,87% voor kort- en middellang verzuim van werkenden uit de private sector (SD Worx, 2025). 

Ons ziekteverzuim was vrij hoog. Dit kwam met name omdat we helaas met een aantal langdurig zieken te maken, naast het reguliere kortdurende ziekteverzuim. Op een vrij kleine organisatie heeft dat gelijk een redelijk groot effect op het percentage. Er hebben zich gelukkig geen incidenten of ongevallen voorgedaan.

Voor onze organisatie, die verkoop- en onderhoudsdiensten levert, zijn er geen grote veiligheidsrisico’s. We blijven alert op houding van medewerkers achter de computer, goede instelling van de autostoelen van onze field service engineers en hoe er getild wordt. Waar wij ons daarnaast op richten is de ontwikkeling en mentale vitaliteit van onze medewerkers. Zo bieden wij in het programma Lekker Bezig meer dan 1000 trainingsmodules aan waar ook vaardigheidstraining inzitten zoals ‘omgaan met balans’, ‘communicatie’ en gezondheid in het algemeen. Ook kan er, als een medewerker dat nodig heeft, coaching geboden worden. 

Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid is per FY2023 
onderdeel geworden van competentiemanagement, waarbij er ruime gelegenheid is om deze te bespreken tussen medewerker en leidinggevende.  

Ook is het mogelijk om hybride te werken. Bij Sharp  wordt er nog steeds de zogenaamde ‘2+3 richtlijn’ gebruikt: bij voorkeur maximaal twee dagen thuis en minimaal drie dagen op kantoor werken. Zo wordt flexibel werken gecombineerd met samenwerken. Het blijkt dat met name de dinsdagen en donderdagen populair zijn om naar kantoor te komen. Sommige van de medewerkers  werken graag thuis, ook in verband met reistijd. Anderen geven er de voorkeur aan om vrijwel volledig op kantoor te werken.

Vitaliteit en gezondheid

Interne gedragscode

Er is vanuit Sharp Corporation, onze internationale moedermaatschappij, een intern 'Handvest voor verantwoord ondernemen' vastgesteld voor alle medewerkers. Deze wordt onder andere beschikbaar gesteld aan al onze medewerkers in Nederland en België via de personeelshandboeken. 
Hierin zijn richtlijnen over de volgende onderwerpen opgenomen: 

  • Eerlijk en open management
  • Continu verhogen klanttevredenheid (inclusief aandacht voor milieu, veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid)
  • Openbaarmaking van relevante informatie/bescherming en beveiliging van informatie
  • Bijdrage aan het behoud van het milieu wereldwijd
  • Degelijke, correcte economische activiteiten
  • Respecteren van mensenrechten (geen discriminatie, kinderarbeid, gedwongen arbeid)
  • Creëren van een veilige, gezonde, motiverende werkomgeving (diversiteit, veiligheid)
  • Goede verstandhouding met de gemeenschap (onderwijs, milieu, sociaal welzijn).

Het handvest is gebaseerd op de relevante internationale richtlijnen. Dit zijn de UN Global Compact, United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights, ISO 26000, OESO Richtlijnen voor multinationale ondernemingen, Code of Conduct van de Responsible Business Alliance (alliantie van toonaangevende elektronische bedrijven in de wereld), Universele verklaring van de rechten van de mens en ILO fundamentele arbeidsrechten.

Work colleagues discussing content on PC screen