A team working

8 dingen die niemand je vertelt over thuiswerken

Thuiswerken doet wonderen voor de productiviteit. Het scheelt je tijd en geld die het naar je werk reizen kost, en geeft je meer tijd om met je gezin door te brengen of om eindelijk die ene serie te kijken. Prachtig dus, dat thuis (of op afstand) werken. Maar dit zijn de acht dingen over thuiswerken die niemand je ooit heeft verteld:

1. Jezelf aansturen kan lastig zijn
Zorgen dat je alles gedaan krijgt, kan lastig zijn als het allemaal op jezelf neerkomt. Wat je niet wilt, is een hele ochtend onproductief zijn, lunchen, om je vervolgens te realiseren dat je nog aan dat rapport moet beginnen dat om twee uur bij de manager moet liggen. Als je vanuit huis werkt kan timemanagement een dingetje zijn, omdat de vaste patronen en routines zijn weggevallen.

Datzelfde geldt voor je ontwikkeling. Als je op kantoor bent, hoor je nog weleens nuttige tips. Werk je op afstand, dan gebeurt dat niet zo snel en komt je ontwikkeling voor het grootste deel op jezelf neer.

Wat kun je doen?

  1. Zelfdiscipline. Zorg om te beginnen dat je werkplek netjes is – een opgeruimde geest is een opgeruimd huis!
  2. Zoek naar nieuwe routines. Sta op een vaste tijd op, eet en sport ook op geregelde tijden.
  3. Maak van al je taken een prioriteitenlijst met deadlines.
  4. Neem je ontwikkeling in eigen hand. Op welke punten zou je nog kunnen verbeteren? Lees daarover, doe een online cursus, of vraag een collega om advies.
     

2. Afleidingen en onderbrekingen
Natuurlijk is er ook op kantoor afleiding, maar thuis is het vele malen erger. Luidruchtige buren? Kinderen? Huisgenoten? De mensen in en rond jouw huis kunnen voor afleiding zorgen, maken dat je stopt met waar je op dat moment mee bezig was of lopen rustig door het beeld tijdens een belangrijke videocall.

Thuis honderd procent efficiënt werken is lastig, ook omdat er een ongeschreven regel bestaat die zegt dat als je thuiswerkt, je ook wat huishoudtaken voor je rekening kunt nemen. Je bent immers thuis?

Wat kun je doen?

  1. Kies een vaste werkplek en zet zachte muziek aan op de achtergrond. Dit maakt je productiever.
  2. Maak je gezin of huisgenoten duidelijk dat je moet werken, ook al ben je thuis, en dat zij wellicht kunnen helpen met de huishoudelijke klussen.
  3. Stel met elkaar een paar huisregels op waar iedereen zich in kan vinden.
     

3. Eenzaamheid
Als je alleen woont, is punt twee waarschijnlijk helemaal niet aan de orde. Sterker nog, als je zonder enige afleiding thuiswerkt, kunnen er dagen voorbijgaan zonder dat je iemand ziet. Introverte mensen vinden dit misschien heerlijk, maar extraverte mensen voelen zich meteen eenzaam. Als je met niemand anders spreekt, kun je je geïsoleerd en alleen voelen, en ligt piekeren op de loer.

Wat kun je doen?

  1. Zorg dat je geregeld contact hebt met collega’s, vrienden en familie.
  2. We beschikken over de techniek om elkaar te zien, ook als we niet bij elkaar zijn. Door video-vergadersoftware maakt het niet meer uit waar we zitten: of dat nou aan de andere kant van de wereld is, op twee uur rijden van elkaar of thuis tijdens een pandemie.
  3. Maak wandelingen, loop een rondje hard. Alleen al het buiten zijn en het zien van andere gezichten kan helpen. De natuur ontspant – maak dus een wandeling in het bos of volg een mooie uitgezette route.
  4. Maak je werkomgeving groener. Onderzoek toont aan dat mensen zich minder eenzaam voelen als ze zich omringen met planten. Dus maak er een mooie jungle van!
     

4. Technische netwerkproblemen
De gevreesde internetstoring: een nachtmerrie voor elke thuiswerker. Als je thuiswerkt, kun je geen beroep meer doen op een IT-afdeling die snel allerlei IT-problemen voor je oplost en de tijd die je ‘uit de lucht bent’ tot een minimum beperkt. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor het bedrijf. Een internetstoring leidt tot onderbrekingen in het delen van informatie, maakt dat je je e-mail niet meer kunt lezen, en dat je midden in een opdracht moet stoppen. Dat is niet goed. Het is nog erger als je laptop of computer het begeeft en je niks meer kunt doen.

Wat kun je doen?

  1. Maak een back-upplan. Sla bestanden vaker op, maak een kopie en zet belangrijke bestanden in een gedeelde (online) werkgroep.
  2. Als je leven ervan afhangt en je het internet dringend nodig hebt, maak dan een hotspot van je telefoon.


5. Miscommunicatie 
Op afstand werken kan ook leiden tot miscommunicatie. De interactie is veel directer als je iemand kunt zien; je kunt de lichaamstaal lezen, en beslissingen worden in een oogwenk genomen. Communicatie via mail of een berichtendienst kan ervoor zorgen dat mensen instructies niet begrijpen of zelfs de toon van een bericht verkeerd interpreteren. Ook het niet meekrijgen van wat er op kantoor over projecten gezegd wordt, kan ervoor zorgen dat thuiswerkers het gevoel hebben buitenspel te staan. Dit doet de werkmoraal geen goed.

Wat kun je doen?

  1. Communiceer (virtueel) face-to-face en vermijd waar mogelijk e-mail.
  2. Neem vergaderingen op zodat iedereen daar later op kan terugvallen.
  3. Wees duidelijk en beknopt in je communicatie, probeer vaag geklets te voorkomen.


6. Slechte (eet)gewoonten
De koelkast is vlakbij, de voorraadkast gevuld…. Als je thuis bent is het zoveel makkelijker om toe te geven aan slechte eetgewoonten. Bovendien is het zo dat je zonder routine eerder geneigd bent maaltijden over te slaan, vergeet te sporten en niet naar buiten gaat voor de nodige vitamine D.

Wat kun je doen?

  1. Zorg voor routine. Ga op vaste tijden sporten, voordat je begint met werken bijvoorbeeld. Start de dag met een stoot feel-good-hormonen!
  2. Eet gezond. Grijp niet naar de chocola of chips (hoewel af en toe een beetje natuurlijk helemaal geen kwaad kan!), maar neem een stuk fruit.
  3. Neem regelmatig een pauze, maak je hoofd leeg, maak een wandeling.
     

7. Het is soms moeilijk om jezelf uit te zetten
Als je op kantoor bent, is het onderscheid tussen werk en privé duidelijk. Het werk houdt op zodra je de deur van het kantoor achter je dichttrekt. Je kunt je helemaal richten op je persoonlijke leven – je gezin, vrienden of hobby’s. Thuiswerkers worstelen soms met dat ‘altijd-op-het-werk-gevoel’. De werkplek is er altijd, en het onderscheid tussen werk en privé kan vervagen.

Wat kun je doen?

  1. Zorg dat je een vaste werkplek hebt, of dit nou een kamer is of een stil hoekje dat je na de gedane arbeid kunt verlaten.
  2. Geef jezelf bewust vrije tijd; neem regelmatig een pauze en probeer routine in te bouwen.


8. Invloed op jouw band met het bedrijf
Tot slot kan het thuiswerken een negatief effect hebben op jouw band met het bedrijf, als je dat laat gebeuren tenminste. Je mist de informele omgang met collega’s waaruit vriendschappen kunnen ontstaan en die de basis vormt voor een hechte bedrijfscultuur.

Wat kun je doen?

  1. Maak gebruik van videocommunicatie! Houd de cultuur levend.
  2. Organiseer online wedstrijdjes en kwissen, onderhoud het contact met je collega’s.
  3. Blijf sociaal, zoek het contact met collega’s op sociale media.